2s
Jesteś tutaj: Start Forum Parlamentów Południowego Bałtyku Przygotowania do IX Forum Parlamentów Południowego Bałtyku (Bruksela, 4 kwietnia 2011)

Przygotowania do IX Forum Parlamentów Południowego Bałtyku (Bruksela, 4 kwietnia 2011)

W dniu 4 kwietnia 2011 r. w Brukseli odbyło się spotkanie zespołów roboczych w ramach przygotowań do IX Forum Parlamentów Południowego Bałtyku, którego organizatorem był tegoroczny gospodarz Forum – Sejmik Województwa Pomorskiego. Spotkanie rozpoczął Przewodniczący Komisji Współpracy Międzyregionalnej i Zagranicznej Sejmiku Województwa Pomorskiego, pan Grzegorz Grzelak, który powitał wszystkich przybyłych oraz krótko wprowadził uczestników w temat.

Pierwsza cześć spotkania dotyczyła obszaru „Polityka makroregionalna Unii Europejskiej w obecnej i przyszłej perspektywie programowania”.

W roli referentów i ekspertów zaproszeni zostali:

Roland Freudenstein, Z-ca Dyrektora – Szef Wydziału ds. Badań w Centrum Studiów Europejskich; temat „Koncepcja rozwoju makroregionalnego w Europie”.

W swoim wystąpieniu pan Freudenstein podkreślił, iż wspólną cechą dla naszej grupy jest subsydiarność, która oznacza, że wszystko należy odnieść do konkretnego poziomu na szczeblach krajowym bądź europejskim. Przedstawił przykład makroregionu, jakim jest m. in. Region Morza Bałtyckiego,

Joanna Held, Pierwszy Sekretarz, Stałe Przedstawicielstwo RP przy UE; temat „Przygotowania do prac nad przeglądem Strategii Unii Europejskiej Regionu Morza Bałtyckiego”.

Pani Held zaakcentowała, iż w tym roku przypada polska prezydencja – przewodniczenie pracom Rady UE. Podsumowała dotychczasowe prace dot. implementacji Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego (SUE RMB).

Anders Lindholm, Specjalista ds. Programu, Komisja Europejska, DG Regio, Wydz. Współpracy Terytorialnej; temat „Strategia Morza Bałtyckiego – finansowanie oraz bieżące wątki”.

Podkreślił, iż większość projektów, które powstały jeszcze zanim wdrożona została Strategia Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego mają lepsze szanse na finansowanie. Należy także sprawić, aby programy były lepiej uzgadniane ze strategią, ponieważ programowanie ma być łatwiejsze i koniecznie trzeba wzmocnić finansowanie. Konieczne jest silne zaangażowanie polityczne, wielopoziomowe zarządzanie oraz intensywność i dojrzałość współpracy.

Andrey Grachev, Pierwszy Sekretarz, Stałe Przedstawicielstwo Federacji Rosyjskiej przy UE; temat „Stanowisko Rosji nt. Strategii Unii Europejskiej Regionu Morza Bałtyckiego”.

Przedstawił pokrótce stanowisko Rosji w stosunku do SUE RMB. Historyczne zaangażowanie Federacji Rosyjskiej w obszar bałtycki jest i zawsze było ważne i trwa współpraca z regionami. Przejęta w 2009 r. strategia daje nadzieję, że ta współpraca będzie się polepszać. Rosja chce poprawić i odnowić niektóre sektory gospodarcze w RMB na zasadzie równości.

­Gabriella Igloi, Drugi Sekretarz, Stałe Przedstawicielstwo Węgier przy UE; temat „Strategia UE dla Regionu Dunaju”.

Zaznaczyła, że Region Dunaju został również zauważony przez państwa członkowskie i dlatego jest dobrym przykładem makroregionu. Komisja Europejska przedstawiła we wrześniu 2010 r. publikację oraz plan przyszłej strategii dla tego regionu. Przedstawione zostały również podobieństwa i różnice pomiędzy strategiami RMB i RD.

Merten Barnet, Doradca w Biurze Informacyjnym Meklemburgii-Pomorza Przedniego w Brukseli; temat „Przyszłość polityki spójności a współpraca terytorialna”.

Zaznaczył, że najważniejsza jest rola polityki regionalnej, ponieważ nie chodzi o podejście sektorowe, ale regionalne. Polityka regionalna była narzędziem o największym sukcesie, ponieważ prowadziła do wsparcia regionów oraz wzrostu gospodarczego UE. Trzeba jednak zauważyć, że poziom dobrobytu może się nieco cofnąć, a w najlepszym przypadku nie utrzyma obecnego tempa wzrostu, dlatego należy doprowadzić do zmian w polityce finansowej i przyszłe programowanie musi być powiązane z odpowiednim zarządzaniem.

Druga część spotkania dotyczyła edukacji – „Szkolenie i edukacja w ramach strategii Europa 2020 a Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego”.

W powyższej tematyce swoje prezentacje przedstawili eksperci:

­Jan Truszczyński, Dyrektor Generalny, Komisja Europejska DG Edukacja i Kultura; temat „Ramy strategiczne dla europejskiej współpracy w dziedzinie edukacji i kształcenia – ET 2020”.

Podkreślił wagę strategii ET 2020, która jest podstawą polityczną między krajami w sprawach edukacji i kształcenia. Jest to 10-letnia agenda, przyjęta w roku 2010, która zawiera główne cele dotyczące dziedziny kształcenia i edukacji. Zaznaczył również znaczenie subsydiarności między krajami członkowskimi.

Marie Anne Persons, Komisja Europejska DG Edukacja i Kultura; temat „Europejski Instytut Technologii i Innowacji a nowe podejście do nauczania”.

Przedstawiła funkcjonowanie i założenia Europejskiego Instytutu Technologii i Innowacji, który powstał w 2008 r. Jego celem jest wspieranie innowacyjniści krajów członkowskich w obszarze trójkąta: BADANIA, INNOWACJE, EDUKACJA.

Jens Bjornavold, Cedefop – Europejskie Centrum Kształcenia Zawodowego, temat „Działalność Europejskiego Centrum Kształcenia Zawodowego – kształcenie zawodowe a Europa 2020”.

Wprowadził w tematykę kształcenia zawodowego i przedstawił jego rolę i znaczenie dla krajów członkowskich. Najważniejszym założeniem jest, aby rozwój kształcenia zawodowego występował na każdym szczeblu edukacji. Istotne jest dostosowanie poziomów kształcenia w krajach członkowskich.

Aurimas Andrulis, Specjalista ds. Programu, Komisja Europejska DG Edukacja i Kultura, tamat „Program Uczenie się przez całe życie w obszarze edukacji szkolnej – comenius i e-twinning”.

Przedstawił cele i zasady działania programów comenius i e-twinning.

Grażyna Przasnyska, p. o. Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty; temat „Mobilność edukacyjna podstawą modelu kariery edukacyjnej i zawodowej”.

Odniosła się do mobilności edukacyjnej, która powinna obejmować trzy podstawowe założenia: KSZTAŁCENIE-SZKOLENIE-PRACA, czyli dostosowanie się do rynku pracy. Zaznaczyła brak rozwiniętego systemu identyfikacji, oceny
i uznawania kwalifikacji nabytych poza uczeniem się formalnym, co jest niewątpliwie powiązane z brakiem rozwiniętej kultury szkoleń praktycznych.

Aby przeciwdziałać takiemu zjawisku, a także wypełnić zobowiązanie wynikające z faktu członkostwa Polski w Unii Europejskiej, polski rząd podjął się modernizacji kształcenia zawodowego i ustawicznego.

W celu realizacji usług i funkcji na witrynach internetowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w urządzeniu wyświetlającym stronę internetową. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących zapamiętywania plików cookies. Więcej szczegółów w Polityce plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information