Nowe hybrydy na Pomorzu Zachodnim
- Utworzono: 21 styczeń 2021
21 stycznia br. miała miejsce oficjalna prezentacja dwóch pociągów o napędzie hybrydowym zakupionych przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego.
Punktualnie o 10.55 odbyła się premiera dwóch pociągów napędzanych hybrydowo, które jako pierwsze w Polsce zostały włączone do obsługi regularnych połączeń pasażerskich. Bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyprodukował nowosądecki Newag.
Maszyny zostały zakupione przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego. Ich wyjątkowość polega zarówno na nowoczesnym napędzie, jak i oryginalnym malowaniu.
Tym samym rozpoczęły one regularne kursy. W czwartek 21 stycznia „Bursztynowy” zabrał pierwszych pasażerów ze Szczecina do Kołobrzegu. „Zielony” pojedzie nad morze w piątek w południe. Bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyprodukowane przez NEWAG S.A. to nowość na polskich torach. Są wygodne, bezpieczne, przyjazne środowisku. Poprawią komfort i przyspieszą podróż niezelektryfikowanymi trasami.
Skład ma długość 59,3 m; szerokość 2,84; wysokość 4,21 m (bez pantografu). Waży 119,5 t.
142 stałe miejsca siedzące, 8 uchylnych, 160 miejsc stojących; miejsca do przewozu 10 rowerów i dwóch wózków dla pasażerów z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Bezprzedziałowa przestrzeń pasażerska - klimatyzowana, wyposażona w internet bezprzewodowy, sieć intercom umożliwiająca łączność z maszynistą, sygnalizację przeciwpożarową, monitoring. Przy fotelach znajdują się ładowarki USB oraz gniazdka elektryczne. Są też specjalne gniazda techniczne, do podłączenia np. myjki, odkurzacza etc. Każdy pojazd wyposażony jest w defibrylator, stopnie wysuwne i rampy ładunkowe dla wózków. W środkowej części trzyczłonowego składu znajduje się WC, przystosowane do obsługi osób na wózkach, wyposażone w suszarkę do rąk, przewijak dla niemowląt, sygnalizację alarmową. Pojazd wyposażony jest w elektroniczny system informacji pasażerskiej (m.in. monitory LCD, tablice LED), głośniki oraz system liczenia pasażerów.
Koszty zakupu dwóch pojazdów to 49,2 mln zł brutto. Umowa z NEWAG S.A. zawiera opcję kupna kolejnych 10 hybryd. Jej łączna wartość (2+10 pojazdów) to 295,2 mln zł brutto.
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł brutto. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
W czwartkowym wydarzeniu udział wzięli: marszałek Olgierd Geblewicz, wicemarszałek Tomasz Sobieraj, członkini zarządu województwa Anna Bańkowska, dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu UMWZ Jadwiga Rajkiewicz oraz prezes NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek. Sejmik reprezentowali: Artur Nycz, Przewodniczący Komisji Gospodarki, Infrastruktury i Ochrony Środowiska oraz Wojciech Dorżynkiewicz, Przewodniczący Komisji Rozwoju, Promocji i Współpracy Zagranicznej oraz Artur Wezgraj , Przewodniczący Komisji Budżetu i Spraw Samorządowych.